”Att göra” – listor

Jag har en tendens att göra meterlånga ”att göra” – listor som oftast slutar i att jag mår dåligt och inte får något gjort överhuvudtaget. Det i sin tur skapar en nedåtgående spiral där jag på olika sätt klandrar mig själv för att jag inte har orkat eller lyckats fixa alla ”måsten” på listan. Vem kan då finna kraft och ork i att göra saker om man känner sig värdelös och misslyckad? Jag klarar iaf inte av att göra det. Idag fick jag därför rådet att skriva en ”att göra” – lista med enbart en punkt. Skälet till detta är att minimera risken för att misslyckas och därmed spä på dem självdestruktiva tankegångarna jag tar till när det sker. På så vis kommer tillfällena då jag kan klappa mig själv på axeln för ett väl utfört arbete öka vilket i sin tur leder till ökat psykiskt välmående pga att jag har lyckats med det jag tagit mig för. Efter ett tag kan jag utöka antalet punkter på dessa listor för att på så sätt visa för mig själv att jag klarar av detta och därmed stärker jag min självkänsla och ökar mitt välmående. Jag ser fram emot att få börja använda mig av denna metod och första försöket blir imorgon! Min uppgift blir att komma iväg till gymmet och köra ett styrketräningspass. Återstår att se hur det går!

image

Kommentera

